معالجه پا پرانتزی ها با ورزش

12

اگر از هر که زانوی پرانتزی داراست بخواهید صاف بایستد , حتما متوجه این ایراد در دو مرحله داخلی پاهای وی میشوید .
صحیح در نصیب داخلی مفاصل زانوها قوس بیشتراز حدی چشم می گردد و استخوان‌های ران و ساق پاها در یک خط نیستند!

در اصطلاح زانوی پرانتزی به نوعی از تغییرشکل‌های زاویه‌دار زانو میگویند که در آن دو کندیل داخلی ران از یکدیگر مسافت گرفته و نمایی مشابه به کمان یا این که پرانتز تولید می نمایند .

زانوی اینجانب پرانتزی است؟
برای این‌که بتوانید زانوی پرانتزی را تشخیص دهید , می بایست از شخص بخواهید به صورت طاقباز روی کمر خویش دراز بکشد . آنگاه هر دو پا را در شرایط آزاد , کنار نیز قرار داده تا بتوانید مسافت دو کندیل داخلی ران‌ها را اندازه‌گیری فرمائید .

تشخیص زانوی پرانتزی برای هر کس داده ها صدق از این ناهنجاری ندارد سخت‌تر است ; مگر اینکه که‌این تغییرشکل آن قدر مضاعف شده باشد که چه بسا اشخاص غیرمتخصص هم بتوانند زانوی پرانتزی را از زانوی سلامت تشخیص دهند .
مسافت دو کندیل داخلی ران در زانوی پرانتزی درجه‌های متمایز داراست . در مرتبه نخستین این ناهنجاری , مسافت دو کندیل داخلی ران به 2 . 5 سانتی‌متر میرسد .

در مرتبه دوم این مسافت 2 . 5 تا 5 سانتی‌متر بوده و در حالتی که همین مسافت بیشتر از 5 تا 7 . 5 سانتی‌متر باشد , زانوی پرانتزی وارد جایگاه سوم خویش میگردد . در سکو چهارم , مسافت دو کندیل داخلی ران از 7 . 5 سانتی‌متر هم می‌گذرد . حتی‌د‌ر در شرایطی که که میزان مسافت دو کندیل داخلی ران کم باشد , تغییر و تحول صورت در‌این منطقه به وسیله کارشناس طبی ـ ورزشی قابل تشخیص است .

چرا پا پرانتزی شدم؟
عارضه ها متفاوتی موجود است که سبب تولید زانوی پرانتزی می گردد ; بررسی‌های علمی نشان داده‌ است استعمال فراوان و بی‌رویه از پوشک نوباوه می تواند سبب ساز زانوی پرانتزی در نوزاد شود! یکی دیگر از دلیل‌هایی که روز جاری بیشتر از قبلی مشاهده خواهیم کرد , چاقی در کودک ها است . این چاقی علاوه بر هزار و یک دردسری که در درحال حاضر و آتی فرزندانمان ساخت می‌نماید , زانوی پرانتزی را هم به ارمغان می‌آورد!

از آن‌جا که در نوپا طفل هنوز استخوان و عضله‌ها بخوبی صورت نگرفته و تحمل وزن او‌را ندارند , طولانی تر وزن قادر است براحتی در پاها تغییر‌و تحول صورت تولید کرده و او‌را در گیر زانوی پرانتزی نماید .
از سویی چنانچه طولانی تر وزنی نیز در عمل نباشد , همین که بچه‌ها زودتر از سن رویش خویش آغاز به راه‌رفتن نمایند , این مورد هم قادر است سبب ساز زانوی پرانتزی شود . به‌جز این , مواقعی نظیر راشیتیسم ( نرمی استخوان ) , شکستگی استخوان پا , بخصوص در حوالی سطح های مفصلی و همینطور چرخش پاها درسمت باطن , از سایر عوارض ساخت زانوی پرانتزی میباشند .

ولی نباید مشکلات عضلانی پاها را فراموش کنیم . ضعف ماهیچه همسترینگ فرنگی ( دو رمز رانی ) یا این که کوتاهی ماهیچه همسترینگ داخلی ( نصفه غشایی و نصفه تاندونی ) , همینطور پارگی لیگامان جانبی ـ فرنگی زانو هم می توانند زانوی پرانتزی را درپی داشته باشند . مورد ها متعددی در ساخت این ناهنجاری شریک می‌باشند ; به این ترتیب خوبتر است برای شناسایی هر چه سریع‌تر چنین مشکلاتی به متخصصین طبابت ـ ورزشی مراجعه‌نمایید تا بازدارنده ترقی آن گردید .

خیلی مهم نیست این شکلی‌ام
متاسفانه بعضا از مردمان یا این که پدر و مادر ابدا به ساختار قامتی خویش و فرزندانشان توجهی نشان نداده و تصور می کنند تن آن ها از اولیه هم به همین صورت بوده , پس هیچ اشکالی ندارد که به همین صورت نیز باقی‌بماند! در شرایطی که که برخی از همین مواقعی که آن‌ها تحت عنوان یک خصوصیت اختصاصی فردی می دانند , با اصلاح‌ نشدن عارضه ها جبران‌ناپذیری به همراه دارااست . یکی‌از عوارضی که زانوی پرانتزی برای اشخاص تولید می کند , داخل شدن فشار مضاعف به تراز داخلی مفصل زانوست .

این اختلال مدام با ساخت درد همراه است و فرد را بی‌طاقت می کند . ولی عمل به همین جا ختم نمیشود و زانوی پرانتزی در نصیب داخلی زانو هم با جاذبه بافت‌های قابل انعطاف , درد مضاعفی را پیرو میاورد . همینطور تغییرات فرسایشی زود وقتی که با این ناهنجاری پدید میاید , سبب ساز تولید آرتروز زودرس میشود . علاوه بر این زانوی پرانتزی سبب تغییرشکل در ساختمان پا شده و در فرآیند پیشرفته‌تر ظواهر ناخوشایندی پیدا مینماید . دست انتها هم , شخص نمی‌تواند صحیح رویکرد برود .


ورزش مدام صحبت اولیه را می زند
برای اینکه خویش و کودکمان از مصائب و سختی‌های زانوی پرانتزی نجات بیابیم , خوبتر است در هر سنی برای در اختیار گرفتن و کاهش وزن مبادرت کنیم . اما ناگفته نماند همان‌طور که زانوی پرانتزی از عوارض متمایز نشأت گرفته است , درست کردن آن هم روش‌های متمایز داراست . در شرایطی‌که که شخصی قبلی از داشتن زانوی پرانتزی , پایش در گیر خلل دیگری شده , به عنوان مثال پاهایش به جهت درون چرخیدگی پیدا نموده باشد , ابتدا می بایست این تغییر و تحول صورت را تصحیح کرد و آنگاه سراغ تصحیح زانوی پرانتزی رفت , البته در صورتی‌که پارگی لیگامان جانبی ـ فرنگی زانو استدلال حیاتی ساخت پای پرانتزی است , می بایست به تقویت ماهیچه‌های چهارسر رانی پرداخته تا بتوانید از پیدایش تغییرشکل زانوها دوری نمائید .

برای این فعالیت بایستی حرکت‌هایی مثل لگد زدن به توپ , زانو بلند , اسکات ( نشستن روی صندلی ذهنی ) و بشین و پاشو را برای تقویت ماهیچه‌های خویش گزینش نمائید . اما ناگفته نماند اندازه و درجه‌ای که در کندیل زانوها ساخت شده‌اند , می بایست بوسیله کارشناس طبابت ـ ورزشی اندازه‌گیری و دقیقا برهان دارای اهمیت زانوی پرانتزی ضعف ماهیچه چهارسر رانی شناخته شود . در غیر این صورت از این تمرین‌ها تأثیرهای مطلوبی به‌دست نمی‌آورید .

درحال حاضر در‌حالتی که زانوی پرانتزی بر اثر کوتاهی ماهیچه‌های همسترینگ داخلی باشد , می توانید این امور را انجام دهید . شخص یا این که نوباوه را طاقباز می‌خوابانید و از وی میخواهید پاهایش را دراز نماید . شما مچ پای اورا با دست گرفته و به سوی بیرون چرخانده , همینطور همزمان در سمت بالا هم میاورید . در این‌حالت ماهیچه‌های همسترینگ داخلی کشیده شده و با تمرین و تکرار روزمره خلل برطرف می گردد .

ضعف ماهیچه
ولی در‌صورتی‌که که ضعف ماهیچه دوسر رانی مشکل‌ساز شده باشد , می بایست این روش را به عمل بگیرید : شخص یا این که نوباوه را به شکم بخوابانید . از مچ پایش گرفته و ساقش را به بیرون بچرخانید . از شخص بخواهید زانویش را کم‌کم خم کرده و در سوی باسنش نزدیک نماید . درمقابل این جنبش شما هم هم‌زمان با دستتان از این عمل دوری میکنید . اعتنا داشته باشید بایستی بتدریج و در جلسه‌های متمایز , میزان ایستادگی را ارتقا دهید! در غیر این صورت شخص در گیر جراحت و درد متعددی می شود .

نکته‌ای که می بایست در رابطه زانوی پرانتزی حتما مورد علاقه داشته باشید , ساخت تغییر و تحول صورت استخوانی است . در شرایطی‌که عمل به تغییرشکل استخوانی رسد یا این که زمان زمان متعددی از این مورد بگذرد , دیگر قابل تصحیح نیست . همان‌طور که گفته شد ; شناسایی این مدل ناهنجاری‌ها و آسیب‌هایی که به تن وارد مینماید , مدام حق تقدم دارا هستند . پس خوب تر است از همین روز جاری به تامل فردا باشید و با مراجعه به کارشناس پزشکی‌ ـ ورزشی به بازیابی سالم خویش بپردازید .

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید