علائم بیماری کرونا در کودکان چیست؟ آیا کودکان هم کرونا می گیرند؟

بیماری کرونا در کودکان

دکتر رکسانا منصوری بابیان این که در اسفندماه خردسال ها دچار به کووید۱۹ نشانه کمتری داشتند , اظهار‌کرد : از این رو تصور میشد کودک ها بدین بیماری دچار نمیشوند تا این که حدودا فروددین ماه ماه با فرم جدیدی از ابتلا به ویروس در خردسالان روبرو شدیم ; خردسال ها نه صرفا به ویروس دچار می گردند , بلکه چه بسا می‌توانند ویروس را به سایر افراد نیز انتقال دهند .

او با اشاره به این که کووید۱۹ ویروسی است که اخیرا شناخته شده , اعلام کرد : وقتی نیز که کشور ایران با این ویروس سرگرم شد , هنوز هیچ جایی داده ها گسترده نسبت به آن وجود نداشت ; بدین ترتیب بخش اعظمی از اطلاعاتی که داشتیم بر پایه ی این که خردسال ها به ویروس در گیر نمیشوند و یا این که نمی توانند آن را به سایرین انتقال دهند ناشی از نقص اطلاعاتی بوده است . ما خردسال ها نشانه دار نسبت به بزرگسالان پایینتر داشتیم و انتظارمان آن بود که شدت بیماری و مرگ و میر در بزرگسالان بیشتر باشد .

این فوق تخصص بیماری های عفونی خردسال ها , خاطر نشان نمود :

مورد ها ذکر شده هنوز به معنای آن فقدان که خردسالان به دسته فارغ از نشانه یا این که کم علامت بیماری در گیر نشوند . از حدود فروددین ماه ماه بود که با فرم جدیدی از ابتلا به کرونا در خردسال ها آشنا شدیم که شباهت هایی با بیماری کاوازاکی داشت و ما به آن التهاب پس از عفونت میگوییم ; به این ترتیب نیز خردسالان به‌این ویروس در گیر می‌شوند و نیز میتوانند آن را به سایرین انتقال دهند .

او ادامه داد : همینطور فرمی از بیماری پیرو عفونت کرونا پیش آمد که ناشی از فاکتور های التهابی درون تن است , یعنی در آن زمان ممکن است pcr کرونا منفی باشد , اما کودکی باشد که در میان یک تا ۴ هفته قبلی عفونت را گرفته و اکنون فاز التهابی آن را نشان میدهد . این موردها ممکن است با علائمی نظیر اسهال , کاهش هوشیاری , اختلال خون‌ریزی دهنده و . . . به مرکزها درمانی مراجعه نمایند و چه بسا با بخش اعظمی بیماری های دیگر اشتباه گرفته شوند و آن گاه ما متوجه شویم این خردسالان سوابق تماس با شخص کرونا مثبت داشتند و یا این که خودشان ردپایی از ابتلا به کرونا دارا‌هستند .

علائم کرونا در کودکان

او خاطر نشان کرد : برای مثال کودکی پنج ساله با نقص‌ کلیوی مزمن و انسداد مجاری ادراری به درمانگاه مراجعه کرده بود و برای این که آن خلل سنجیده شود متوجه شدیم تب بالایی داراست و تست گلبول های سپید وی مارا به کرونا مشکوک کرد و با انجام سی تی کپی در ریه مشکلات شدید داشت , علی رغم آنکه علامتی برای این قضیه نداشت . آزمایش کووید۱۹ برای طفل انجام شد و گرچه جواب آن منفی بود , البته این داستان بخشی از مواقعی بود که می‌تواند فارغ از مثبت بودن آزمایش کرونا , علامتها این بیماری را داشته باشد .

منصوری با اشاره به این که یک رژیم غذایی معمولی و متنوع برای تمام التهاب ها و عفونت ها میتواند مفید باشد , ادامه داد : همچنان ترجیح می‌دهیم رژیم های پروتئین دار , کم چربی و کم کربوهیدرات برای خردسال ها استعمال شود که مشکلی برای خردسال ها تولید نکند و مواد غذایی لازم از اسید های آمینه , میکرو المان ها و مینرال ها برایشان تامین شود .

او در جواب بدین سوال که در چه مواقعی پدر و مادر بایستی بوجود کووید ۱۹ یا این که عفونت در طفل شان تردید کرده و به مرکز ها درمانی مراجعه نمایند , اعلام‌کرد : این که والدین به بیمارستان مراجعه نمایند بستگی به سن بچه دارااست . در نوپا های تحت 1سال تب بالا دوچندان اهمیت بخشید و اکنون که در اپیدمی کرونا هستیم , هر تبی که در بچه به طول بیانجامد و به معالجه معمولی جواب ندهد حتما می بایست به دکتر گزارش شود .

نماد دیگری که اکنون دوچندان شایع است و هر سال در حین فصل تابستان با آن مواجه هستیم اسهال و استفراغ است و از آنجایی که میتواند یکی‌از علامت ها گوارشی کرونا باشد , بایستی آن را بدون شوخی بگیریم . در‌صورتی‌که اسهال و استفراغی صورت گرفت که همراه آن سرفه , دون دون شدن تن و . . . مشاهده شد بازهم آرم خطری برای مراجعه به مرکزها درمانی است .

بنابر اعلام کانال خبری کالج شهید بهشتی , او در خاتمه خاطر نشان نمود : در صورتی تمامی موردها در کودکی مشاهده شود و در سوابق وی تماس با شخص کرونا مثبت یا این که حضور در محیط های نا مرتب بدون حفاظ باشد , تردید بوجود بیماری کرونا میکنیم که می بایست بررسی شود .