ایجاد سامانه هوشمند eCall برای تماس با اورژانس در تصادفات

4
سامانه هوشمند  eCall خودروها را مجهز می کند

داود داعی نژاد (عضو هیئت مدیره انجمن سیستم حمل و نقل هوشمند و رئیس شرکت مهندسی دانش بنیان ) در گفتگویی، در مورد سامانه هوشمند  eCall  بیان کرد: چنین سامانه ای از سامانه هایی محسوب می شود که در کشورهای اروپایی و غربی واج داشته است. نصب این سامانه هوشمند روی همه خودروهای سبک و مسافری تولید شده اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۸ ضروری و الزامی می باشد.

او همچنین گفت که خودروهایی که در خط تولید قرار خواهند گرفت می بایست به این سامانه مجهز باشند. در ادامه اظهارات داعی نژاد گفت : سامانه هوشمند eCall بعد از اینکه به طور خودکار تصادفات را تشخیص دهد، اطلاعات مورد نیاز  اورژانس اعم از مشخصات ماشین، مکان دقیق جغرافیایی محل حادثه و  زمان حادثه را با شبکه موبایل ارسال خواهد کرد.

او تاکید داشت که تا سال ۲۰۳۵ تمامی خودروها در اروپا می بایست به این سامانه هوشمند مجهز شوند، و گفت: سامانه هوشمند eCall توانایی این را دارد تا به دو شیوه روی خودروها نصب شود؛اولین شیوه اینکه در خط تولید بطور اختصاصی روی تمامی ماشین ها تجهیز  شود و یا ماشین تولید شده توسط  شرکت سازنده، مجهز به یک سیستم عمومی شود. اما شیوه های دیگری بر اساس اپلیکیشن های موبایل نیز هستند که قابلیت اطمینان و عملکرد ضعیف تری  دارند.

داعی نژاد گفت: سامانه هوشمند eCall یک دکمه اضطراری دارد که در اتاقک خودرو تعبیه و در دسترس قرار می گیرد. به محض اینکه راننده در زمان تصادف آن دکمه را فشار دهد ارتباط دو طرفه صوتی با اورژانس کشور برقرار می شود و راننده می تواند زمان تصادف را هم برای خودش و هم برای دیگر خودروها به سرعت اطلاع دهد.

به گفته این فرد، کارایی تشخیص تصادف در سیستم eCall شبیه سیستم ایربگ خودرو می باشد که قادر است بر اساس شتاب اندازه گیری شده ناشی از ضربات وارد شده و با به کارگیری از الگوریتم های مربوط، تصادف را تشخیص دهد و اطلاعات لازم را اورژانس ارسال کند.

 

سامانه هوشمند  eCall در زمان تصادفات

 

مدیر این شرکت همچنین بیان کرد که در کشور ایران،  آمار نسبی تلفات و مرگ  ناشی از تصادفاتبه طور تقریبی ۴ برابر متوسط جهانی است. در این زمینه نیز گفت: تمامی سازمان های مربوطه اعم از شهرداری، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، پلیس راهنمایی و رانندگی، وزارت بهداشت و بیمه می باست با فعالیت کاهش تلفات و تصادفات به سیاستگذاری داخلی بپردازند. برهمین اساس تقریبا ۵۰ درصد تلفات جاده ای در زمان انتقال و پس از انتقال مجروحان به بیمارستان رخ می دهد که با سیستم eCall می توان کاهش ۴۰ درصدی تلفات در مناطق شهری و ۵۰ درصدی در خارج از شهرها را پیش بینی کرد.

او همچنین تاکید داشت که نصب چنین سامانه ای روی ماشین های داخلی اضطراری به نظر می رسد، گفت: همچنین در صورت اخذ مجوزهای مربوطه و با محدود کردن  سرعت خودروهای تجهیز به سامانه eCall می توانیم یکی دیگر از مهمترین عوامل منجر به تصادفات و تلفات را کنترل کنیم. به بیانی با تغییر نگرش در خصوص  تجهیزات کنترلی کنار جاده ای به تجهیزات درون خودرویی می توان به نتیجه های بهتر و کنترل پذیری بیشتری در کاهش یافتن تلفات و تصادفات جاده ای شد.

داعی نژاد همچنین در خصوص اینکه این سیستم هوشمند کاملاً بومی و قابل توسعه و گسترش است، گفت: ما می توانیم اطلاع رسانی خودکار به پلیس و مرکزهای کنترلی دیگری را نیز به این سیستم بیافزاییم.

او همچنین گفت: با توجه به این که چنین سیستمی با یک سیمکارت بر روی اینترنت شبکه موبایل قادر به برقراری ارتباط با مرکز اورژانس کشور است، نیازمندیم تا  همکاری های لازم از سوی اپراتورهای شبکه موبایل در افزایش پوشش دهی شبکه به سیستم eCall صورت گیرد. این قضه به قدری مهم است که می تواند عملکرد کلی سیستم را تحت تاثیر خود قرار دهد. به همین دلیل با صحبت با اپراتورهای موبایل برای همکاری در این بخش را در برنامه کاری خود داریم.

او همچنین گفت: در تلاش هستیم تا نرم افزارهای مورد استفاده در مرکزهای اورژانس را برای این منظور طراحی و توسعه دهیم. چنین نرم افزارهایی می بایست بر طبق استانداردها و معماری های موجود به شیوه ای طراحی شود که در عین قابل اعتماد و سریع بودن، امکان تصمیم گیری نهایی و تایید کردن تصادف بر طبق اطلاعات ورودی به اپراتورهای مرکز اورژانس بدهد و از ارسال تیم درمان به حوادث غیر واقعی مانع شود.

او همچنین ادامه داد که دستگاه دانش بنیان بر اساس دانش فنی بومی چنین شرکتی طراحی و ساخته شده است بر همین اساس: قصد داریم تا پایان سال 99 دستگاه را با شبیه ساز تصادفات در یکی از کارخانه های خودروسازی کشور تست کرده و پیش بینی می کنیم از سال 1400 چنین سیستمی روی خودروها نصب شود.

داعی نژاد گفت: ما فعلا در حال رایزنی هستیم که با خودروسازهای دیگر در کشور به مذاکره بپردازیم تا از مزایای این سامانه در خودروهای تولیدی خود استفاده کنند.

پاسخ ترک

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید